Tips om beter te slapen

Iedereen weet dat een goede nachtrust belangrijk is. Als je goed slaapt, krijgen je hersenen de tijd en de kans om zich te ‘schoon te maken’ waardoor je uitgerust aan de volgende dag kunt beginnen. Ook verwerk je tijdens je slaap alle emoties van de dag en zorgt een goede nachtrust ervoor dat je onthoudt wat je overdag hebt geleerd.

Maar, goed slapen: dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan! Waar de een moeiteloos in slaap valt, ligt de ander soms nog uren wakker. Wij geven tips voor een avondritueel dat helemaal gericht is op ontspannen. Het zijn geen wetenschappelijke tips, maar ontspannen draagt zeker bij aan een goede nachtrust. Probeer er eens een paar en… slaap lekker!

Slaaptip 1: Warme thee voor het slapen

  • Drink ’s avonds liever geen cafeïne meer. Cafeïne zorgt ervoor dat je later in slaapt valt en korter en onrustiger de nacht doorbrengt. Ook zwaar tafelen vlak voordat je naar bed gaat, is niet zo handig. Je spijsvertering moet dan hard aan het werk waardoor het moeilijker is om de slaap te vatten.
  • Je kunt voor het slapen gaan wel met een gerust hart één van onze theesoorten zonder theïne drinken. Kruip op de bank met een goed boek, een fijne plaid en een warm kopje Avond-, Ontspannings- of Kamille & lavendelthee: onze kruidenmelanges zijn 100% natuurlijk en bevatten geen theine. Je kunt ook kiezen voor rooibos (bijvoorbeeld in de nieuwe smaak Sinaasappel & munt of onze klassieker Appel & kaneel) of voor een kopje thee gemaakt van pure theekruiden, bijvoorbeeld kamille. Ook hier zit geen theïne in waardoor het drinken ervan echt rustgevend is.
  • Wij maakten van theekruiden een heerlijke lentemelange. Hier lees je hoe je dit zelf kunt doen.

Slaaptip 2: Geuren om beter te slapen

  • Na een drukke dag kan een fijne geur ook helpen om te ontspannen. Zet de tv, en andere schermen uit, steek een paar kaarsen aan, zet een rustig muziekje op en doe één van onze nieuwe geurolies, zoals de geur ‘beter slapen’ of ‘ontspannen’, in een geurbrander. Je kunt ook een rustgevende geurkaars, zoals lavendel of oranjebloesem, branden. Op een subtiele manier verspreidt zich zo een heerlijke geur door je huis wat voor een ontspannen gevoel zorgt.
  • Je kunt ook kiezen voor een geur die je direct op je hoofdkussen en/of beddengoed kunt spuiten. Met de kussensprays beter slapen’, ‘kalmerend’ of ontspanning’ kan het haast niet anders dan dat je heerlijk gaat dromen.

Slaaptip 3: Ontspannende verzorgingsproducten om tot rust te komen

  • Bij de balans tussen lichaam en geest, en om jezelf gewoon lekker in de watten te leggen, mag een avondritueel op het gebied van persoonlijke verzorging niet ontbreken. Maak van je badkamer een mini-spa en neem een moment voor jezelf - met jouw favoriete verzorgingsproducten – om de dag mee af te sluiten, en… ontspan!
  • Voor het slapen gaan, helpt warmte ook goed om te relaxen. Ga uitgebreid in bad, of neem een douche, of neem een lekker warm kersenpitkussen mee naar bed.
  • Verzorg na het badderen je huid (en haar) met onze voedende jojoba – of amandelolie, sheaboter of één van onze andere verzorgingsproducten. Zo duik jij helemaal ontspannen je bed in! 

Slaaptip 4: je hoofd leegmaken voor het slapen gaan

  • Een belangrijke oorzaak die ons vaak ‘s nachts wakker houdt, is piekeren. Pak daarom voor het slapen gaan een mooi notitieboek en schrijf kort op wat je bezig houdt. Door je gedachten op deze manier van je af te schrijven en je hoofd leeg te maken, ga je rustiger naar bed.
  • Probeer jezelf aan te leren om altijd af te sluiten met een positieve gedachte, zin of spreuk. Zo leidt je je gedachten naar leuke dingen en focus je op nieuwe, positieve energie. En hopelijk vermindert hierdoor het nachtelijk gepieker!