Zo houd jij rust in je hoofd!

Begin jij, als je ’s ochtends wakker wordt, ook met bedenken wat je vandaag allemaal moet doen? Wij helpen je graag met wat handige tips om rust in je huis en hoofd te bewaren, waar je echt iets aan hebt.

RICHT AL JE AANDACHT OP WAT JE DOET

Denk jij ook tijdens het eten aan schoonmaken, en tijdens het schoonmaken aan eten? Richt je aandacht op het hier en nu. Geef jezelf een kleine beloning (een kwartiertje scrollen op Instagram, een korte wandeling maken, een lekkere kop koffie drinken…) nadat je een taak hebt afgevinkt, en pak daarna pas weer de volgende op. 

GROEN IS GOED VOOR JE

Je kamerplant een beetje extra liefde geven, je gras maaien of je zelfgekweekte sla plukken: wie planten heeft binnen of regelmatig in de tuin te vinden is, weet hoe lekker je ervan opknapt. Natuur geeft je brein een beetje vakantie, aangezien het hersengebied waar onze gerichte aandacht zit, in de natuur even niks te doen. Heerlijk toch? Ook uit onderzoek van Wageningen Universiteit & Research blijkt: groen is goed voor je gezondheid! Lees onze tuinier- en plantentips hier.

LEER OVER MINDFULNESS

Misschien herken je het wel: het is maandagochtend, 9 uur – en je weet niet eens meer wat je het weekend gedaan hebt. En wellicht heb je vaak het idee dat het leven een beetje aan je ‘voorbij’ gaat. Misschien kun je iets leren over mindfulness: waarbij je leert om warme belangstelling te hebben voor jezelf en de wereld om je heen. Wil je hier meer over lezen? Lees dit artikel eens.

WEES CREATIEF

Zet een muziekje aan, doe wat yoga-oefeningen, ga lekker schilderen of kleuren (download onze kleurplaat!), neem een klein sportmomentje voor jezelf: door regelmatig kleine rustmomenten te creëren ontwikkel je ook nog eens je creativiteit.

MAAK LIJSTJES

Maak elke dag een lijstje (in een leuk notitieboekje natuurlijk) van alle dingen die in je hoofd zitten en die je wilt doen en verdeel je taken van erg belangrijk tot minst belangrijk. Wil je nog meer rust in je hoofd krijgen? Plan dan - simpelweg -  minder dingen in. Probeer wel elke dag iets leuks of creatiefs te doen, bijvoorbeeld aan het begin of aan het einde van je dag. Dit houdt het leuk en geeft je hersenen rust.

TIJD VOOR EEN (NATUURLIJKE) SCHOONMAAK

Heb jij ook veel spullen? Je bent echt niet de enige, maar: hoe minder spullen om je heem, des te minder stress je ervaart. Zorg voor een serene werkplek, een rustige slaapkamer en een opgeruimde woonkamer… Zo ruim je ook de rommelige gedachten in je brein op en krijg je meer rust in je hoofd! Lees hier onze tips voor een opgeruimd en natuurlijk schoon huis.

NEEM REGELMATIG TIJD VOOR JEZELF

Wanneer heb je voor het laatst in je eentje ergens van genoten? Plan regelmatig een momentje voor jezelf in: ga lekker lezen, sporten, door de natuur lopen, bak een lekkere cake of een hartige taart… En zet af en toe even je telefoon uit. Geniet van de rust!

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Wil je hier meer over weten? Bekijk onze cookieverklaring voor meer uitleg.