Zo houd jij rust in je hoofd!

Voor ons zit geluk in kleine dingen, in genieten van alledaagse momenten, in bewust leven en in oprechte aandacht. In ons drukke en haastige leven is dat soms een uitdaging. Met enkele handige tips breng je rust in je hoofd en in je huis. Kleine, simpele dingen die je makkelijk zelf kunt doen en waar je echt iets aan hebt.

Richt al je aandacht op wat je op dat moment doet

Tijdens het schoonmaken denk je aan koken. Ben je aan het koken, denk je aan die ene e-mail die je nog moet versturen. Probeer je aandacht te richten op waar je op dat moment mee bezig bent. De andere taken lopen niet weg.

Ben je klaar? Begin niet meteen aan de volgende taak, maar beloon jezelf. Drink een lekkere kop thee, lees een boek of maak een korte wandeling.

Wil je echt ontspannen of even tot jezelf komen? Onze set van 25 handgemaakte bijenwaskaarsen kan je hierbij helpen. Focus je op de vlam van de kaars en wees je bewust van je ademhaling. Geef je gedachten de kans om af te dwalen en geniet van de rust in je hoofd. Elke kaars brandt ongeveer 40 minuten.


Ga voor een goede nachtrust!

Voldoende en ontspannen slapen is goed voor je. Volgens dit onderzoek van het UMC in Utrecht is slapen zelfs minstens zo belangrijk als eten. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je de volgende ochtend weer fris aan de dag begint.

Creëer je eigen, dagelijkse slaapritueel en bereid je een uurtje voor je naar bed gaat op een fijne nacht. Zorg voor frisse lucht op je slaapkamer. Is het koud? Leg alvast een kersenpit kussen onder je deken om je bed voor te verwarmen.

Om tot rust te komen voor je gaat slapen zet je alle beeldschermen uit en vul je bijvoorbeeld een geuroliebrander. Voeg wat druppels geurolie 'beter slapen’ aan het water toe en verspreid zo een heerlijke frisse geur in je slaapkamer.

Ga je graag 's avonds in bad? Voeg een paar druppels van de geurolie toe aan je badwater. De ontspannende werking van lavendel helpt je tot rust te komen en beter te slapen. Lees hier meer tips om beter te slapen


Maak takenlijstjes

Een lijstje maken (in een leuk notitieboekje natuurlijk!) zorgt voor rust in je hoofd. Ze creëren overzicht van de dingen die je moet doen of zeker niet mag vergeten. Dat geeft rust: het staat in je schrift en kan dus uit je hoofd.

Tip: Plan je dagen niet te vol en vergeet geen vrije momenten in te plannen om iets leuks te doen, lekker te sporten of gewoon even te niksen.


Maak wensenlijstjes

Naast alle dingen die we moeten elke dag, is het belangrijk aandacht te hebben voor jezelf en elkaar. Probeer regelmatig nieuwe dingen: maak een lekker recept uit je favoriete kookboek, verras iemand met een leuk kaartje of ga gezellig theedrinken met een vriend of vriendin.

Op onze weekplanner ‘Good habits’ kan je iedere week een aantal goede voornemens noteren. Dingen die je graag wilt doen of die goed voor je zijn.

Ook creatief bezig zijn is goed. Even je aandacht op iets creëren maakt rustig en helpt om te ontspannen. Maak bijvoorbeeld je eigen bullet journal: een combinatie van een agenda en dagboek. Laat je creativiteit de vrije loop en maak er een persoonlijk boekje van met alle dingen die er voor jou toe doen: van muziek, notities of een lijst met je favoriete boeken tot je afspraken en uitjes met vrienden en familie. Of schrijf er gedachten in op die je rust geven, zodat je deze af en toe weer kunt nalezen. We geven je hier een aantal tips voor je eigen bullet journal.


Groen is goed voor je

Omring je met planten of trek de natuur in. Een onderzoek van de Wageningen Universiteit & Research toont aan dat groen goed is voor je gezondheid: contact met de natuur zorgt voor meer geluk en vermindert stress. Neem tijd voor jezelf en probeer regelmatig die heerlijke natuur op te zoeken. Plug jezelf even uit en maak een wandeling zonder telefoon en geniet van de frisse lucht, de geur van bloemen en de zingende vogels.

Of zoek de natuur in en rond je huis. Geef je kamerplant een beetje extra liefde of ga in je tuin of op je balkon aan de slag met zelfgekweekte sla of bloemen. Wie planten heeft binnen, of regelmatig in de tuin te vinden is, weet hoe lekker je ervan opknapt. Lees onze tuinier- en plantentips hier om zelf aan de slag te gaan met groen.


Tijd voor een (natuurlijke) schoonmaak

In een opgeruimd en schoon huis kom je graag thuis en ervaar je meer rust. Rommel veroorzaakt stress en onrust. Ga dus voor minder spullen of kies voor handige opbergmogelijkheden! Lees hier onze tips voor een opgeruimde woonkamer, werkkamer, keuken en slaapkamer.

Werk je veel thuis? Zorg dan voor een serene werkplek en ruim je bureau op als je klaar bent. Zo start je de volgende werkdag met frisse zin!

Je houdt je huis, keuken, badkamer en kleding ook heel goed schoon met behulp van natuurlijke schoonmaakmiddelen. Deze schoonmaakmiddelen zijn mild voor het milieu: goed voor je huis én voor de natuur! Hier lees je meer over deze schoonmaakhelden en hoe je ze gebruikt.