Einlings yn Fryslân: Dille & Kamille opent nieuwe winkel in Leeuwarden

Op woensdag 14 oktober opende Dille & Kamille Leeuwarden haar deuren, hét adres voor huis, tuin en keuken, haar nieuwste winkel, in een historisch pand aan de Nieuwestad 48. Dit is de 36e winkel van het in 1974 opgerichte familiebedrijf.

Eindelijk in Friesland!

Dille-fans in het Hoge Noorden hebben lang uitgekeken naar deze winkel in Leeuwarden. "Onze Friese klanten vragen ons al jaren om hun kant op te komen," aldus Algemeen Directeur Hans Geels. "We hebben lang gezocht naar een geschikt pand, maar de locatie aan de Nieuwestad past perfect bij ons. Oorspronkelijk zouden we trouwens in juni starten, maar vanwege corona moesten we de opening uitstellen. We hebben er echt naar uitgekeken om nu eindelijk een winkel in Friesland te openen. Je vindt ons nu in 10 van de 12 Nederlandse provincies!"

Inspirerend rustpunt

In de voorgaande weken is hard gewerkt om de ca. 220m² grote winkel aan de Nieuwestad in te richten. Inmiddels hebben alle basics en mooimakers voor huis, tuin en keuken een plekje gekregen. Tussen de groene planten en met klassieke muziek op de achtergrond, kan je even ontsnappen aan de hectiek van alledag, terwijl je je laat inspireren door kook- en bakspullen, nostalgisch speelgoed, kruiden en thee, tuingereedschap en nog heel veel meer.

"In deze tijd is het extra belangrijk dat je huis een plek is waar je je prettig voelt," licht de kersverse winkelmanager Mirthe Meijer toe. "Kleuren en materialen uit de natuur, planten in mooie potten, manden en fijne spullen voor je werkplek brengen rust en warmte in je huis. Net als servies, kaarsen en mooie stoffen om je tafel aan te kleden. Zeker nu wil je de plek waar je elke dag samen eet gezellig en gastvrij maken."

Tap voor schoonmaakmiddelen

Heeft Mirthe een favoriet in haar nieuwe winkel? "Dat is denk ik toch onze tap voor schoonmaakmiddel. Hier vind je onder andere wasmiddel, allesreiniger, afwasmiddel en vloeibare handzeep: allemaal milieuvriendelijk én onverpakt. De klant brengt een eigen fles mee en die vullen we. Bij ons een nieuwe fles uitzoeken kan natuurlijk ook, die kan je dan steeds hergebruiken. Dit scheelt straks een berg wegwerp-plastic!"

Duurzaam hersteld in oude glorie

Het sfeervolle winkelpand aan de Nieuwestad is een in 1810 gebouwd rijksmonument. Destijds was hier hotel Bellevue gevestigd. De fraaie gevel, met de drie kenmerkende bogen op slanke zuiltjes, is teruggebracht in de oorspronkelijke staat. Voor de verbouwing is gebruik gemaakt van duurzame materialen, zoals FSC-gecertificeerd hout, isolerende vlasplaten, verf op waterbasis en ledverlichting. Op een later moment zullen op het dak zonnepanelen worden aangebracht.

Feest voor de klanten

De opening was een feestje, ondanks de noodzakelijke aanpassingen i.v.m. corona. De eerste 500 bezoekers ontvingen een speciale limited edition van de bekende Dille-tas. Mirthe nodigde alle fans in Leeuwarden en omstreken uit om de nieuwe winkel te komen bewonderen. "Elke betalende klant kreeg een lief gastenzeepje van ons cadeau. Daar zaten 3 'gelukszeepjes' tussen, waarmee je een gevulde Dille-tas kon winnen ter waarde van €50! Trouwens, ook al vóór de opening was er een leuke actie via Instagram: tag een vriend(in) waarmee jij straks naar onze nieuwe winkel komt en maak kans op een cadeaukaart van €25. De opening was daarmee een groot succes!"

Ma                    12.00 – 18.00 u
Di en woe         09.30 – 18.00 u
Do                    09.30 – 21.00 u
Vrij en za           09.30 – 17.00 u
Zo                    12.00 – 17.00 u

www.dille-kamille.com
Instagram: @dilleenkamille | #dillekamille
Facebook: dilleenkamille

De visie van Dille & Kamille

"We zien een wereld om ons heen die steeds sneller draait," vertelt Algemeen Directeur Hans Geels. "Een gehaaste, steeds onpersoonlijker samenleving vol prikkels en verwachtingen, waar mensen weinig aandacht meer voor elkaar en de natuur hebben. Wij maken ons hier zorgen over en daarom laten wij als Dille & Kamille een tegengeluid horen. Wij willen mensen laten zien dat het anders kan en hen inspireren om bewust en duurzaam te leven, in harmonie met elkaar en de natuur. Dat doen we o.a. met ons assortiment van tijdloze artikelen, gemaakt van  natuurlijke, hernieuwbare materialen. Maar ook met acties zoals ‘Mei plasticvrij’, of een groene, niet alleen commerciële invulling van Black Friday – of zoals wij het noemen Green Friday…"

Het gaat Dille & Kamille om wederkerigheid, om goed doen voor de natuur en voor een ander, om circulair denken, gericht op de lange termijn. Hans Geels: “Voor ons zit geluk in kleine dingen, in bewust leven en in aandacht. We zeggen dit niet omdat het nu ‘in’ is, zo doen wij het al meer dan 45 jaar!”

Over Dille & Kamille

In 1974 opende de eerste Dille & Kamille haar deuren in een werfkelder aan de Oudegracht in Utrecht. Een eenvoudige 'marktwinkel' met een vrolijk en eigenzinnig aanbod voor huis, tuin en keuken. De kern was – en is na al die jaren nog altijd – ‘Natuurlijke eenvoud’. Al sinds 1974 kiest de keten voor de kracht van eenvoud en voor de tijdloze schoonheid van natuurlijke materialen. Voor duurzaam ambacht en aandacht voor elkaar en onze omgeving.

Dille & Kamille telt inmiddels 35 vestigingen: 24 in Nederland en 11 in België. In oktober gaat de nieuwe winkel in Leeuwarden open. Alle winkels stralen dezelfde, unieke Dille & Kamille-sfeer uit, maar hebben toch elk een eigen identiteit. De webwinkel levert aan klanten over de hele wereld.