Zo maak je bakken mindful en meditatief

Meer rust in je hoofd, in je gevoel komen en in het hier en nu zijn. En dan ook nog kunnen genieten van zelfgebakken lekkers! Dat klinkt goed, toch? Bakken: voor de een is het ultieme ontspanning, voor de ander levert het misschien alleen maar stress op.

Toch – ook voor die laatste groep – leidt het je even af van de prikkels die je de hele dag te verduren krijgt, en krijg je er rust van. Dat komt omdat je lekker de ‘knop’ in je hoofd om kan zetten, simpelweg de stappen moet volgen en dan komt het vrijwel altijd goed. Door je aandacht te richten op het afmeten van je ingrediënten en het zorgvuldig kneden of mixen ervan, kun je aan niets anders denken. Even rust in je hoofd dus!

En, net als bij muziek maken of lezen, is ook bakken goed voor je creativiteit. ‘Er is veel bewijs voor de link tussen creatieve expressie en je welzijn,’ legt psycholoog en hersenwetenschapper Donna Pincus uit. ‘Mensen die vaak bakken, kunnen beter met stress omgaan als ze op bepaalde momenten hun emoties of creativiteit kwijt kunnen.’

Redenen genoeg om te gaan bakken dus! Wij delen graag onze tips voor mindful bakken met je:

  1. Bakken is onthaasten, dus gun jezelf de tijd. Probeer niet in een uur meerdere cakes te bakken, maar neem per baksel ruim de tijd.
  2. Gebruik een stamper en een garde in plaats van een (staaf)mixer: zo heb je geen harde geluiden, maar is het lekker ontspannen en rustig.
  3. Zorg voor een opgeruimde keuken, zodat je niet afgeleid raakt van dat slappe bosje basilicum of de afwas.
  4. Bereid je goed voor met de juiste benodigdheden en ingrediënten. Voor de een werkt het beter om alles afgemeten klaar te leggen in schaaltjes, de andere (vaak wat meer gevorderde) bakker wordt juist creatiever door in het moment de spulletjes bij elkaar zoeken. Haal ook alvast je ingrediënten uit de koelkast en laat op kamertemperatuur komen. Zo kun je alles goed mengen!
  5. Probeer met je hoofd alleen bij het bakken te blijven, vermijd prikkels en geluid om je heen.
  6. Heb aandacht voor de ingrediënten: de textuur van suiker, de geur van verse vanille, het gevoel wat je krijgt van de heerlijke kruiden die je gebruikt…
  7. Wees creatief. Bak je vaker? Probeer dan eens iets nieuws uit: voeg bijvoorbeeld vers of gedroogd fruit toe aan je cake, of anijs aan je lievelingskoekjes… Bak je niet zo vaak? Blijf dan nog even lekker bij het recept. Je zult versteld zijn van je eigen kunnen!
  8. Is je baksel klaar? Eet het niet direct op: maar probeer het ook mindful op te eten. Bewonder je baksel, geniet er echt van en probeer het zo goed mogelijk te ruiken en te voelen. Denk maar eens goed na bij elke geur die je ruikt: misschien voelt het wel heel nostalgisch, alsof je als klein kind weer bij oma op bezoek bent.
  9. Neem spontaan een heerlijk brood mee naar werk voor bij de lunch, of geef die lieve buurman een doosje gevuld met heerlijke, zelfgebakken koekjes. Deel de liefde!

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Wil je hier meer over weten? Bekijk onze cookieverklaring voor meer uitleg.